Wednesday, 6 October 2010

Moist Orange Mocha Brownies

Salam semua..aku dari dulu memang suka coklat yang berperisa orange nih,bila tgk rumah maz buat brownies yang ada rasa oren apa lagi aku tak berlengah2 terus mencuba apatah lagi bahan2 semua senang.semua ada dalam stok..mekaseh ya maz sebab sama2 share resepi yang di ambil dari sifu hanieliza..kalau ada rasa kekurangan dalam resepi ni,korang bolehlah tengok DI SINI ya



Sumber Resipi : Kak Liza FP @ Chef Hanieliza
Bahan-bahan

Bahan A

  • 1 cawan butter cair -
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan air panas - maz bancuh dengan 1/2 sudu kecil nescafe
  • 2 sudu besar sunquick orange - ni maz tambah sendiri-aku juga tambah sendiri

Bahan B (kacau rata) - maz guna wisk-sama jugak

  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 2 biji telur gred B


Bahan C [ayakkan]

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat

Cara-cara :

1. Panaskan oven pada suhu 175'C selama 10 minit.
2. Kacau bahan A supaya sebati.
3. Masukkan bahan B dan kacau rata.
4. Masukkan bahan C dan gaulkan supaya sebati.
5. Lapikkan kertas dalam loyang 10x 10 inci.
6. Bakar selama 45 - 50 minit. -
7. Sejukkan kek dan salutkan dengan kerim coklat.



ni pic menggunakan flash utk lebih jelas tgk topping dan texture cake tu

Chocolate Topping

  • 250 gm coklat masakan
  • 1 sudu besar butter
  • 1 sudu kecil susu cair

Cara-cara untuk topping

1. Panaskan coklat dalam periuk/bekas secara double boil.
2. Bila coklat telah cair tutup api dan campurkan butter. Kacau sebati.
3. Masukkan susu cair dan kacau lagi.
4. Salutkan pada kek dan hias mengikut kesukaan

3 comments:

kakpah said...

rajin dah kau memasak ni nim. asek tepek resepi baru je ni. haa.. yang ni kakpah kopi ek. kalau rajin nak buek plak..

lomang kalau taruk coklat topping sodap tak agak e hahaha..

anymz said...

kakpah:dah terlanjur org dtg berayo terus masak sekali kak..tiap2 hari ado yo tetamu..tu yang rajin tu.hehe

Siti Suhaila said...

nak......