Wednesday, 20 October 2010

Sup Daging Pedas masam

Salam semua,hari ni lewat sikit masuk n3,..line lembap sgt hari ni..malas tul rasanya nak melayan internet lembap..tekak rasa nak makan benda pedas2..
ada daging dlm esbok..idea pulak ke laut..langsung gi geledah rumah CMG jumpa le daging pedas masam...aku letak banyak tul cili api..puas rasanya..you all jgn ikut aku,aku ni kan org negori,selera pedas tu dah sebati dlm tekak aku ni hah....meh layan resepi dari rumah Cik Mat gebu kita....



saja letak kurang daun2 tu,bior korang nampak tongkol2 daging seketul2..hahaha


BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram daging,hiris nipis, cuci dan toskan
1 biji tomato, belah 8
2 inci halia tua, hiris halus
5 ulas bawang putih, hiris halus1/2 inci kunyit hidup, hiris halus
10 biji cili padi, diketuk-huiih aku letak lebih..takmo ckp malu
Garam secukup rasa
5 biji limau kasturi, ambil jusnya
Air secukupnya untuk merebus
Hirisan daun sup, untuk hiasan
Hirisan cili padi, untuk hiasanBawang goreng, untuk hiasan


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan daging tadi bersama, halia, bawang putih, kunyit hidup dan cili padi ketuk. Tuang air secukupnya dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan renih hingga daging empuk.
  2. Tambah garam secukup rasa dan jus limau kasturi (yang ni bergantung pada tekak masing2, nak masam tambah lebih, nak kurang masam letak sikit yea). Kacau dan masukkan tomato, biar masak sekejap. Rasa dan jika ok matikan api.
  3. Senduk sup dalam bekas sesuai, tabur hirisan daun sup, bawang goreng dan hirisan cili padi. Hidangkan segera selagi hangat....

8 comments:

Lady of Leisure said...

wah ni sedap ni.. mcm ala2 singgan pun ada kan..

kakpah said...

ni kalau makan mesti moleleh selemo ni. elok untuk orang domam hehehe

aeinio said...

wah sedap nih...

Ayu said...

wah kak anim ni macam kita lah gitu..suka coklat, suka pedas..pedas tahap orang tak boleh tahan punya..kita boleh kokil cili api tu gitu2 aje..hehe

anymz said...

Lady:memang sedap.rasa2nya org2 sebelah utara nu kalo buat sup mesti cenggini kan..ada rasa2 masam dan pedas gitu:)


kakpah:apo tak ee,podeh lado api..kok tak meleleh selemo tu makno ee tak podeh lah kan?

anymz said...

aeinio:dap..dap..nah semangkuk:)


Ayu:ya lah ayu,jgn kita dapat penyakit sudah..suka manis,suka pedas..semua rasa kita suka kan?..hehe

Uncle Lee said...

Hi Anymz, I am normally not a soup person, only love mushroom soup. But see your this soup daging? I think I'll have some. When sip can make loud noise as sure very sedap....masuk mulaut nampak bulan naik, sure one, ha ha.

You are good! Bet the whole pot of soup habis....
Have fun and keep well, Lee.

hana said...

alamakkk.. nengok sup akak nih kok rase teringin lorr.. kite dah ade sambal kicap nih kak! bak ler semangkuk! sepiyuk pong xpe... heeee