Wednesday 13 October 2010

kuih bingka@bakar jagung

Hari ni mood nak membingka pulak datang tetapi dalam masa yang sama aku terperangkap dgn keje2 mendobi yg sebegitu banyak.sambil masak,sambil buat kuih,sambil cuci kain ..
semua sambil2 konon nak jadi super woman..alahai dah tua hakak ni,takde makna nya aku leh buat semua tu serentak,sebab sambil2 tu aku dok melayan telepon..
habis sudah hangus sebelah atasnya kuih bingka ku ini..amponn ya hana..oopss..resepi aku ambik kat rumah hana..
memang sedap,. sebab mr suami aku tu,tak berapa suka makan bingka tapi yang ini............. ...."ermm..sedap kuih ni.first time buat kan"..hadoi abang jgn ckp kuat2.malu aku wei,dah tua baru nak belajo buat bingka..wakakaka...


aku potong ambik bhg yg molek utk tontonan you all

Bahan-bahan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu sejat
  • 3/4 cawan gula
  • 2 biji telur
  • 2 sudu butter - cairkan (yg nih hana tambah)
  • 1 tin jagung manis ala krim
  • sedikit pewarna kuning
  • sedikit bijan jika suka

Cara-cara




  1. Blend semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan
  2. Masukkan jagung dan "blender" sebentar.
  3. Tuangkan dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
  4. Bakar pada suhu 160 C selama 1 jam


dengan rasa rendah diri nya ku pamerkan juga bingka hangus ku ini..huhu..tapi serious ai cakap tau..memang sedap gilos bak kata anak2 aku..ni aku tunjuk kabur2 je kehangusan nya itu..

11 comments:

ijayuji said...

Salam kak! oh akak jgnlah dikau merendah diri kerana sesungguhnyer kita lagi suke yg hangus! hihihi..malah kalau boleh mau dihangus hanguskan lagi sbb nak kasi kerakkkkkkkkkkk yg byk! akak tak nak meh sini ulur kat kita dgn rasa senang hati kita ambik :D

zarin said...

salam kak
klakor la akak cakap macam tu...eh, kita pun sama mcm ika suka yg kerak2 mcm tu..sedap tau!

Lady of Leisure said...

yang kerak2 tu la yang selalu orang cari tau hehehe

hana said...

hakakkk...yg geseng2 tuh yg sodapp! kiter klu bakar klu bleh nak lagik geseng! asal jangan rentung sudah! kekekekeke... *eh geseng tau tak kak? hangitt mangitt.. kekeke

kak long said...

kak,kalau bakar ateh dapo yo buleh tak..?oven tak do...mikrowave ado la...huhuhu

anymz said...

Ika,zarin,lady dan hana:huhuhu..terharu nya hakak mu ini..tau..tau..you all bagi moral support kat org tua ni kan..kan..mekaceh..mekaceh ya..
macam lagu r.azmi tu,hitam manis..hitam manis..pandang tak jemu..yg ini hitam tapi memang manis dan lemak jagungnya cukup menawan..dah habis pun .tak pernah buat bingka.sekali buat terus laku..hehe

anymz said...

kaklong:boleh..org tua dulu2 mano ado oven..semuo bakar ateh dapo yo..dah masak nanti tipon yo,akak jd superwoman dok tercangok dopan pintu umah kaklong..

kasihredha said...

bestnya..

Lee said...

Hello Anymz, Holy Smoke! You have made my all time favourite cake!
My isteri always make but not this style....I love yours....looks exciting, looks delicious, wangi pun...
I just called my isteri to look.
I told her to make exactly like yours. If cannot I trade in with you, ha ha ha.

I really love this....even the Mat Sallehs here too, her friends.
Okay, saya da copy your this picture, outang you dua teh lambong senget....
Have a nice day....
Can I bring goreng pisang for pakcik? ARHAAAAA HA HA, Lee.

anymz said...

kasihredha:memang best..melaceh

anymz said...

Uncle Lee:haiiyakk!uncle you sudah hutang saya banyak la..bila mau balik msia?bayar hutang cepat..