Tuesday, 12 October 2010

Masak lemak ikan berebung

Alahai..rezeki aku murah betul minggu ni,hari tu dapat ikan jenahak fresh dari laut,kali ni dapat ikan senangin..itu lah gunanya kalau kita rajin berkenalan dgn org2 kat Pasar tu kan..mulut kena ramah,bicara kena manis baru semua orang sayang..betui dak?..hihihi..
Ni aku dapat ikan senangin,bukan pree la..kena bayar gak,cuma harga dia boleh sikit lebih kurang lah kan..
Di sebabkan aku tak dpt buat masak lemak masa MIL aku ada kat rumah tempoh hari,maka hari ni aku lepas dendam le..apa lagi dapat pulak rebung muda..pasni siap lah aku menggaru2 lagi sebab miang rebung sudah mali..hahaha..erk?? ada ke org miang makan rebung?

bahan2

1 ekor sedang ikan senangin
1 bungkus rebung
3 sudu besar cili api kisar
1 sudu besar kunyit hidup kisar
3 cawan santan cair(perah dari 2 biji kelapa)
1 cawan santan pekat(pati)
daun limau purut-optional
garam secukup rasa
asam keping jika perlu

cara

bersihkan ikan-ketepikan
rebung di keluarkan dari bungkusan dan toskan airnya
jerang santan cair bersama cili api kisar dan kunyit hidup
masukan garam dan jerang hingga mendidih
masukan rebung dan ikan.
jika kurang asam masukan asam keping
dah mendidih elok selama lebih kurang 10 min masukan santan pekat
masukan daun limau purut jika suka
didihkan hingga terbit minyak
rasakan garam dan sedia untuk di hidangkan





kali ni aku tak letak serai sebab aku masukan daun limau..tengok rebung tu...ermmm..muda2 lagi..sedap di ratah2

5 comments:

ijayuji said...

Salam kak! rebung ya, kat sini pun sama jugak dia org suke masak apa2 yg berlemak dgn rebung, tp rebung kat sini huh! bau jgn citer mmg harummmmmmmmm naik pening kdg tuuu tp bila makan sedap pulak! :D biasanyer kita kalau nak masak rebung guna rebung jepun sbb tak de bau sgt :D

anymz said...

Ijayuji:salam ika,betul tu..makan rebung ni sodap tapiii bila dah makan,cuci tangan,cuba cium balik tangan tu..perghh..masih berbau kan..
hahaha..rebung ada mcm2 versi.ada yang di jerukkan..dah dok N.9 ni akak rindu plak rebung utara yang kaler kuning tu.rasa2nya kat thailand pun guna rebung yg sama..

kakpah said...

nim, makan robung ni sehari semalam bau kek tangan tak hilang hehe..
yang dijual kek kodai sini robung dah tuo. dah bodorup dorap.. hilang feel bilo makan..

Lady of Leisure said...

isk kecur liur tengok hehe

zarin said...

salam kak..
sedapnya masak lemak dengan rebung ni..hehe saya baru blajar makan rebung,,itu yg pantang tengok mesti nk makan..so far mkn kat kedai je sbb tk confident nk masak sendiri :-O