Sunday 10 October 2010

sup ikan dan ikan pekasam

huk..aloh...mak mentua aku ada kat rumah ni..wey..peningnya kepala hakak nak masak apa..MIL sakit kaki,sakit tulang almaklom..umur2 cenggitu biasa lah semua sakit2 kan..
aku dapat ikan jenahak fresh semalam..baru naik dari laut,ingat hati nak buat masak lemak cili api,tapi memandangkan MIL kena kurangkan makan2 santan ni,aku decide buat sup je


bahan2


1 ekor ikan jenahak sederhana besar
3 ulas bawang putih*
2 ulas bawang merah*
sedikit halia*
ketiga2 bahan * di hiris halus
1 sudu besar rempah sup
1 sudu besar lada hitam(aku suka bebanyak)
rempah 4 sekawan
air
garam secukup rasa
1 kiub ikan bilis
sedikit daun bawang dan daun sup
jika suka tambah jintan2 tapi saya tak buat sebab tak suka dgn rasa rempah sgt.

cara

tumis rempah 4 sekawan dan bahan2 yang di hiris sehingga naik bau
masukan rempah sup,lada hitam dan air
masukan garam dan kiub
biarkan mendidih
masukan ikan.masak hingga mendidih
rasa kan garam.tutup api
hidangkan dan tabur daun bawang dan sup dan bawang goreng


hah ini feveret MIL aku dan sentiasa ada stok ni dlm esbok aku..ikan pekasam..perghhh..

4 comments:

Deliah's Deli said...

salam kak...mana la nak dpt ikan pekasam tu skrang ni...kecur menengok :p~

anymz said...

Deliah's Deli:alololo..keciannya..rumah akak ada byk ni..adik akak brought from taiping with love..akak tak boleh makan byk sbb tu sentiasa ada je dlm esbok..nah ambik 2 bungkus.akak bg pree je.makan leklok..mentua lalu jgn tak sedor pulak..kekeke

Lady of Leisure said...

samalah kita, pekasan sentiasa ada kat rumah.. sedap sangat2 kan..

Jαnnαhツ said...

woah. mana dapat pekasam nieh??? stok beli dari mana??! sodap!