Monday, 11 October 2010

Laksa Utara

Hah!..mesti you all terperanjat nengok aku tuko langsir dan cat lagi kan..muahaha..lepas raya ni byk tul duit aku..hehe..kali ni rasanya tak mau tuko2 lagi dah..kira cam dah puas hati dah ni..ampon ya..nyusahkan you all nak keluar masuk tadi..
ni aku buat laksa..ikan ni dah dok lama sangat dlm esbok tu...kesian lak aku nengok
sila lah ambil sorang sepinggan,tak boleh byk2,aku buat cukup2 je ni..leklok makan tu ya



bahan2

1 bungkus laksa-di rendam dan di rebus hingga kembang.angkat dan toskan
1 kg ikan kembung/ikan sardin atau selayang
3 kuntum bunga kantan
1 ikat daun kesum
4 ulas bawang merah-di tumbuk
2 ulas bawang putih-di tumbuk
sedikit belacan-di tumbuk
3 sudu besar cili kisar
8 keping asam keping
garam secukup rasa

untuk hiasan

telur rebus
1 batang timun-di hiris
2 biji cili merah/cili api
bawang besar - di hiris
limau kasturi/limau nipis
daun salad jika suka
tauge jika suka



cara

ikan di bersihkan dan di rebus sehingga masak
dah masak,toskan ikan dan ketepikan air rebusan ikan.
ikan di ambil isinya dan di kisar.masukan isi ikan ke dalam air rebusan .tulang2 ikan juga di kisar dan airnya di satukan dgn air rebusan tadi
tumis bahan2 yang di tumbuk dan masukan cili kisar
tumis hingga naik bau
masukan air rebusan ikan dan segala isinya
masukan bunga kantan yang di hiris dan daun kesum yang di hiris halus
masukan asam keping dan garam
masak hingga mendidih
sedia untuk di hidangkan

9 comments:

kasihredha said...

Laksa utara...I Likeee !!!

kak long said...

my feveret ni kak...
kalau buek sendiri,makan buleh ngulang-ngulang...
akak kodokut bona..sepiring sorang yo...
ngajuk la cam ni...huhuhuh

Deliah's Deli said...

salam kak...wah ini 'kitchen' owner manyak luit...hari2 tuka cat..langsir baru bagai :))) itu laksa kasi sini 1 mangkok...manyak sidap, wa manyak lapar :))))

ijayuji said...

Salam kak anim, akak bg kita apa pun jenis laksa kita sanggup abiskan! nak2 kalau ada ulam byk2!! mmg kita sukeeeeeeeeee! jelesnyer tgk munga kantan yg segar bugar tuuu! :D

PearlnScarf said...

waa.... rindu nya nak makan laksa.. nak buat x rajin... huhuhuhuh thanks k anym kasik kita cuci mata

anymz said...

kasih:you like..ai lagiii likeeee...ermm..mak mentuo ada kat belakang pun buat2 tak nampak nih..menantu makan sensorang..haha


kaklong:hissh,takleh byk2..bukan kedokut,tapi nak jimat,maleh basuh pinggan..haha

anymz said...

Dell:hahaha..wa manyak luit lo..tarak apa..wa kasi lu makan laksa satu pinggan pree..ini hali wa baik hati lo...sulah makan cuci pinggan ho..

Ijayuji:waah..ika pun suka makan laksa ek..sama lah kita..akak pun suka..tak makan nasi pun tak apa kan?


Pearl:amboi2 nak kena suap ke ni??..hisshh..mangun2 tak mau malas2...

Lady of Leisure said...

ni lah laksa paling sedap, laksa utara kan hehehe...

anymz said...

Lady:ya betul.10 markah untuk anda..ada laksa tak mau nasi lagi dah..hahaha