Friday 14 May 2010

Donut Domestica


Bahan-bahan

* 300ml air suam (saya tuang sikit sikit)
* 80g atau 1/3 cup melted butter
* 2 eggs
* 1 1/2 tsp salt
* 3 tbsp sugar
* 600g/4cups bread flour (*akak tambah sikit dlm 20 gm)
* 2 tsp yeast

Cara-Cara
  1. Pakai BM, masuk ikut urutan. Setting: Dough.
  2. Kalau pakai tgn, campurkan air suam ngan yeast (biar dlm 5 minit).
  3. Satukan bread flour, salt and sugar.Buat lubang tengah..masukkan telur yg dipukul sedikit dengan butter.
  4. Pastu tuang yeast.Uli sampai doh tak melekat kat tangan. Tutup doh. Biarkan doh naik selama sejam
  5. Uli setebal 1cm... tekan dgn acuan donut.
  6. Biarkan naik seganda, goreng dgn api sederhana.bolehlah letak apa2 atas donut tu..chocolate cair ke..caramel ker..saya suka cinnamon ngan castor sugar je.

=> Saya uli doh guna tangan je, setelah sebati biarkan doh naik selama 30 minit, lepastu uli lagi dan bahagikan pada 20/25 bahagian...biarkan naik lagi selama 40 minit...bila nak goreng, barulah saya lubangkan di tengah2nya..)


Resepi ni saya ambik dari yatie.yatie pulak ambik dari dapur kak ummi.senang cerita saya copy dan paste.jerk..ya amponn semua.halalkan ya.coklat lebih raya tu hari byk dok termenung dlm ice box tu jd hari ni semua dah saya leburkan sapu atas donut ni.badam tu pun lebih raya.eh elok lagi.sila lah ambik sorang satu...

2 comments:

Lady of Leisure said...

tq tq tq... teringin nak buat donut insyaAllah akan diusahakan hehe

anymz said...

buat tau jgn tak buat