Tuesday 11 May 2010

Popia isi ketam

Resepi ni saya cilok dari buku chef kak hanieliza.tgk semua bahan ada dlm ice box tu.jadi terlebih tul rajin nya saya hari ini


bahan2 A

kulit popia secukupnya
minyak utk menggoreng
2 sudu besar tepung gandum
(di bancuh dgn 3 sudu besar air sbg gam kulit popia)

bahan2 B (inti)

16 btg isi ketam-saya guna 20 btg
1 batang lobak merah
(di sagat ataupun di potong halus)
1 mangkuk sengkuang
(di sagat ataupun di potong halus)
1 pokok daun bawang
masa ni saya tak letak.dah terlupa



cara membuat

kulit popia di lerai dan di letakn ke dalam pinggan
letak isi ketam,lobak merah,sengkuang dan daun bawang di atas kulit popia.
lipatkan spt membuat kuih gulung.gamkan dgn bancuhan tpg gandum dan air.

panaskan minyak yg banyak dan goreng popia dgn api yg sederhana.
balikkan popia supaya masak rata
apabila nampak kuning keemasan,angkat dan toskan minyak
hidangkan dgn cili sos.

*kuah rojak saya ada lebih jadi saya guna sos yg itu aje.kalau sesiapa nak resepi kuah rojak tu sila link kat sini

No comments: