Sunday 23 May 2010

Mi kari abang saya

Mi kari ni saya buat chinese style.mr hubby suka dgn gaya ini.sebenarnya mee ni saya buat semalam.seperti roti kat bawah tu sepatutnya mee ni di published semalam tapi ada sedikit masalah teknikal,hari ini baru dapat di keluarkan.mari kita layan resepi.saya perolehi resepi ni sejak saya remaja melalui abang sulong saya


bahan2

1 kilo mee-rendam dgn air panas,tos dan ketepikan
1/2 kilo udang yg putih
2 keping fishcake-di hiris
1 paket fish ball-di belah dua
1 mangkuk isi ayam
sotong jika suka
1 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
sedikit halia(kalau di blend anggaran 1 sudu kecil)
sedikit lengkuas(kalau di blend anggaran 1 sudu kecil)
1 batang serai(di blend)
2 kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 batang bunga kantan
1/2 liter santan
3 paket kecil rempah kari daging
2 kiub ayam
telur rebus
kerang
tauhu kering(tauhu fok)
1 liter air
tauge
minyak
garam

cara

udang di bersihkan dan di kisar bersama 1 liter air(masukkan kepala dan ekor sekali)
semua bawang di kisar dan di satukan dgn halia,lengkuas dan serai.
panaskan minyak
tumis bahan2 yang di kisar
masukan bunga lawang dan kulit kayu manis
masukkan rempah kari daging
biar hingga terbit minyak
masukkan isi ayam,fishcake dan fishball
biarkan 2 minit
masukkan udang yang telah di kisar
masukkan santan
masukkan bunga kantan
jika pekat tambah air
masukkan kiub ayam(jika suka)
biarkan mendidih
rasakan garam
sedia untuk di hidangkan bersama telur rebus,tauhu fok,kerang dan tauge dan juga sambal jika ingin makan pedas2.

1 comment:

Salwa Hamzah said...

wow..balik kang boleh masak..sedapnya...