Friday, 7 May 2010

Nasi goreng kampung

Sarapan pagi saya hari ini ialah memenuhi permintaan si bongsu ainul.nasi goreng kampung.dah lama sebenarnya dia minta buatkan.tapi saya asek tangguhkan sebab dia sendiri mengalami masalah perut.maklum,nasi goreng ni kan memerlukan bahan2 yg boleh tahan pedasnya kan.takut plak kat sek nanti perutnya meragam.



nasi goreng kampung

bahan2

cili api.-ikut suka ya.takut terlebih nnt pedas.saya menggunakan 15 ulas
bawang putih 4 ulas
ikan bilis dua genggam(sy guna ikan bilis yg harga rm30 sekilo)
telur-1 biji
kiub ikan bilis-1
sos tiram
1 mangkuk nasi


cara

mula2 goreng ikan bilis.angkat dan ketepikan
cili api dan bwg putih-di kisar kering atau di tumbuk halus
tumis cili api yg di kisar menggunakan myk menggoreng ikan bilis tadi,dgn api yg kecil
masukn kiub dan telur
goreng cepat2 dan masuk nasi.sekarang boleh besarkan api.
kacau rata
jgn lupa masukn sos tiram
bila nak di hidangkan,tabur ikan bilis goreng,di hiasi dgn timun dan telur goreng


*saya tak letak garam sbb,sos tiram,kiub dan ikan bilis itu sendiri dah cukup perisa garamnya.
boleh juga di tumis dgn sayur sawi.kes saya hari ini saya dah terlupa letak sawi.hehe

No comments: