Thursday 6 May 2010

Egg Paratha Rolls

Semalam hari Rabu.biasanya pada hari ini ice box saya dah hampir nak kering.kan saya ke market setiap khamis.(pasar tani),tak tau nak masak apa,on lap top(wah.skang ni bagus,takde idea on laptop.wacha gitu) pi godek2 dapur maz kat ilham dapur tu hah..

dapat idea,buat kari ikan sardin,sbb saya ada idea lain pastu.


kari ikan sardin

bahan2

1 tin ikan sardin
2 cawan santan
4 ulas bwg merah di hiris
2 ulas bwg putih di hiris
sedikit halia di hiris
1 cawan air asam jawa
2 kuntum bunga lawang
3sb rempah kari ikan
2 sb cili kering blend
ubi kentang,tomato dan cili hijau utk hiasan

cara
tumis bahan hirisan dan bung lawang
bila dah naik bau,masuk cili blend(saya suka pedas)
di ikuti dgn rempah kari(kalo x suka bau kari kurangkan ya)bila dah naik bau masukn air asam
di ikuti dgn santan,dah mendidih masukn ubi kentang,rasakan garam
masukn ikan
akhir sekali di hiasi dgn tomato dan lada hijau






egg paratha roll

minta maap ya maz,saya copy dan paste aje resepi nih.maleh pulak nak menyalin.

Sumber Resipi : Kak Ummi ( Home Sweet Home )
Bahan :-
  • 5 biji telor - dipukul sedikit
  • 5 keping frozen plain paratha (saya guna jenama Kawan) -
  • sedikit daun bawang - hiris halus
  • 1/2 biji bawang besar - dicincang halus
  • sedikit lada sulah
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak zaitun untuk menggoreng paratha - saya ikut maz,guna butter
  • beberapa keping slice cheese (jika suka utk dimakan begitu saja) - saya makan dgn kari sardin

Cara-Cara:-

1.Panaskan non-stick pan dan letakkan beberapa titis minyak zaitun dan goreng paratha hingga sedikit garing kedua2 belah. Buat hingga siap dan ketepikan.
2.Dalam mangkuk lain, campurkan telor bersama bawang, daun bawang, lada sulah dan garam. Kacau rata.
3.Gunakan pan yang sama tadi, letak sedikit minyak dan tuangkan 3 sudu besar adunan telor, biar adunan membulat dan tekapkan segera paratha yang telah digoreng tadi.
4.Masak lebihkurang 2 minit dan bila adunan telor telah melekat pada paratha, angkat ke dalam pinggan leper. Buat hingga habis.
5.Gulungkan terus ketika masih panas. Potong sebesar 1 1/2 inci dan atur dalam pinggan. Hidangkan bersama kuah kari ayam dan sedap dimakan ketika panas2 suam


egg paratha roll yg ini,hubby saya makan sampai habis

No comments: