Saturday 29 May 2010

kerabu kerang+taugeh

ermmmmm.....dah lama tul saya tak buat kerabu ni,di sebabkan kerang ari tu saya simpan baik2 dlm ice box so dapatlah di gunakan lagi.saya belajar buat kerabu ni masa saya dok alor star dulu.
sedap giler kata bebudak skang nih...cubalah

bahan2
1 kilo kerang.-rebus kopek isi ketepikan
30 sen tauge-siram dgn air panas.ketepikan
1 labu bawang besar-potong bulat
1 biji kelapa parut-goreng kering hingga keperang2an-ketepikan
4 biji cili hidup
1 inci belacan-bakar
1 biji limau nipis.jika suka cili api hiris
garam

cara

tumbuk atau kisar kering cili hidup bersama belacan
gaul semua bahan2 spt kerang,kelapa,bawang besar dn taugeh
tambah sedikit garam dan perah asam limau.
jika ingin pedas tambah cili api yang diris kasar

3 comments:

Ena said...

salam..

sedapnye..

nak cube juge la.. hehe :)

izahdaut said...

salam kak anim..sedapnyeee nampak kerabu ni..saya pun nak cube la.dah lama tak layan kerabu mcm ni..saya amik resepi yee..

anymz said...

Ena:cuba ena jgn tak cuba.hehe

izahdaut:ambik la izah..kalau izah suka boleh tambah dgn daun kadok.tapi akak tak buat anak2 tak suka bau.cuba la boleh buat buka selera.hehe