Saturday, 22 October 2011

Kuih Bakar Kentang

Assalamualaikum semua

Bertemu kita di hari Sabtu..Terkezut ya..Biasa hari2 cuti begini blog masak2 ni mogok masak..muahaha..
Entri akak hari ni merupakan entri auto post..Hari ni akak agak sibuk sedikit..Waktu pagi ni macam biasa la,kerja rutin suri rumahtangga kan?...siapkan sarapan,berkemas dan sebagainya.Waktu tengahari akak mau ke Seremban sebab ada majlis kenduri kawin sahabat sepengajian akak di surau nun..Alhamdulillah sudah habis dah pakcik ni bermenantu...Senang sudah hatinya..Boleh lah beliau fokus untuk ibadah yang satu selepas habis semua tanggungjawapnya tu kan?..

Okay kuih bakar ni akak buat semalam..seyes sedap kuih bakar kentang ni tau..lembut je masuk ke tekak..kira kalau org takde gigi tu memang sesuai lah kuih ni di buat sebagai pencuci mulut atau hidangan minum petang kan?...meh kita tinjau resepi yang akak ambik dari rumah Nor..Mula2 akak tengok kat rumah mek Ampang.Pastu ke rumah sheila.kemudian singgah di mukah..semalam kuih ni dah sampai Ganu...Ramai yang dok buat dah ni...Memang sesuai benar kita sarankan buat kuih bakar kentang atau keledek di rumah SGN67...


KUIH BAKAR KENTANG
Source: Jun, Copy: Asma
sumber : Izah & Nor@SGN67


Bahan-bahan ( 1 family... )

2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)


Cara-cara

Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata.
Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka. * jun masak dalam acuan kecil2 dan bakar dalam oven selama 15-20min.


14 comments:

ibundo said...

good moooorningggggg...
lamo lak tak jongok kau nim. Sehat ko. Apo koba. Akak ni camtu la..Sibuk manjang. Ni bebudak tadika nak konvo lagilah sibuk.
sodap nampak ke baka kau nim. dua hari lopeh akak buek kue baka tapi jadik lempeng baka kehkeh..

haritu buek chicken chop. kau nak resepi kan? tapi bolum posting lai.. sibuk ar..
nanti ekau tengok2 yo lah iklan akak tu. Kok kuar , ekau datang yo lah jongok.
peace!!!

HaSue said...

Kak anim ngelat laa...guna auto post(padahal jeles je selalu nak buat auto post tp tak terbuat2 gak..ngahaha)

kak nim lama ke gi seremban tu nanti?agak2 sapa jadi pengapit tu nanti kak? agak2 akak kan.anak akak yg mana kawin dulu nih?agak2 bakal menantu akak tu nanti pandai wat kuih bakar cam akak x?letak bijan itam uuu...kelass kak nim!hihi..
eh keledek kak nim dah abis ke..ingatkn kak nim buat versi keledek..nak buat versi labu lah.cik abg kate labu lg sedap kot.huh..kite tekak omputih ni nak jugak merasa kentang skali skala dbuat kuih bako yer dak kak?

dah pjg lom komen nih?hahaha...

P/s: x sbr nak tgk kak anim wat kek lapis nih!

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Kak nim..
Ooooo auto post..hehehe.. Sibuk eh kak Nim.. Naz ni lagi lah tak sempat dah skrg nak post entry bnyk2 dlm seminggu. Hani sekarang tak boleh langsung tengok komputer ni terpasang. Dia nak naik gak atas kerusi dpn lappy ni. Kalau tak angkat dia, menangis lah jawabnya. So kalau dia dah ada dpn lappy ni, jawabnya tak yah le nak tulis entry baru kan..

Wah rajinnya kak Nim buat kuih-muih skrg.. Ada jer hari2 menu dari dapur akak..

Yana Shaiful said...

Salam Kak Anim..sedap kan kuih bakar ni..xpuas mkn..lembut je..nk tgu kuih bakar keledek kak Nor plak lepas ni..mst lg sedap :=)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak anim cayang...
wah ada kuih bakar kentang kat cnie ler... cantik kuih bakar nie akak.. diana nak buat juga ler nnt.. masuk list dulu...

cik cek said...

Kak Nim...kito dtg gak ni..lom mogok laie...nak raso ga aa...kuih bakar kontang yg kak Nim buek tu...cam sodap nampak eh....:D

Ros said...

Salam Animz,

Nampak selera sungguh kuih bakar kentang ni..macam ada kat depan ni ja.

anymz said...

selamat potang kak pah oi..panjang boto2 morning akak tu..tersodak2 se pagi tadi kak..seb baik ado air kosong sebolah se..kalau tak dah tercokik dah..haha
ayo e lah kono lah se jongok2 selalu iklan akak tu yo..takpo chicken chop punyo pasal..mesti jongok punyo.hahaha

anymz said...

to hasue
kira sesekali akak ngelat lah kan..kalau nak ikut kan hujung2 minggu byk sgt aturcaranya.ini pun nasib baik akak skip satu rumah sbb badan rasa sudah lain macam tadi.lagi pun rumah yg kedua tu di KL.rasa tak larat pulak nak naik KL...

anymz said...

to naz
oooo gitu kisahnya naz.patut lah dah lama tak nampak naz beraksi di COSK.
Hani dah semakin membesar lah tu.
alah naz..kalau tak pun hari2 kena masak jugak kan.*wink2 :)))

anymz said...

to yana
rasanya sama je tu yana.keledek ke kentang ke...dua2 pun asal dari ubi..hahaha

anymz said...

to diana
bila diana yang buat mesti cantik rupa bentuk kuih bakar tu nanti kan?..:)))

anymz said...

to cik cek
nak raso?meh makan samo2 meh.jusco pun takdo jual ni kan?..hehe

anymz said...

to ros
memang sedap kuih bakar kentang ni ros..lembut betul.manis2 nya pun sesuai buat tekak org melayu lah kan.:))