Tuesday, 4 October 2011

Mee Goreng Basah

Assalamualaikum semua

Hari ni hanya sempat post mee goreng basah yang di goreng bersama kicap sedap pemberian Mas@DuniaKu..Kicap ni memang mabeles..Kalau sesiapa nak tau rasa dia cuba tanya Mas ya..Biar kita jadikan Mas tokey kicap pulak lepas ni..hahaha..Jangan marah akak na mas na..akak pun teringin juga nak tau asal usul kicap sedap ni..
Bila akak masak pagi tadi buat untuk anak2 sarapan sebelum ke sekolah,awal2 Ainul dah puji..sedapnyaaaaaaa..Anak dara akak tu memang cerewet bab mee goreng ni.susah nak ikut tekak dia..kecik2 dah pandai rasa makanan....
Meh le jenguk2 resepi simple ni ya..Kalau nak tambah sedap tunggu mas buat entri tentang kicap tu ya.Buat masa ni kalau takde kicap tu guna je lah kicap manis,sos tomato dan sos tiram.pandai2 le nak letak banyak mana..hahaha...tak membantu langsung akak ni kan?...



mee goreng basah
by
anymz mykitchen


bahan2

1 bungkus mee kuning
3 sb cili kisar-boleh kurangkan jika takmo pedas
3 ulas bawang putih*
2 ulas bawang kecil*
1 mangkuk kecil udang size sederhana besar
1/2 mangkuk kecil isi ayam
1 ikat sawi-di potong kecil
1 mangkuk tauge
1 biji tomato -di potong baji
sedikit sos tiram
1 kiub pati ikan bilis
11/2 cawan air
2 sb kicap pemberian MAS@DuniaKU
minyak untuk menggoreng





cara

panaskan minyak
bahan2 bertanda * di tumbuk lumat
Tumis bahan2 tumbuk hingga wangi
masukan udang
masukkan kiub
masukkan isi ayam masukan air
kacau hingga masak
masukan sawi dan kacau
masukan mee
kacau sehingga mee masak dan masukan tauge
masukkan kicap pemberian mas
Akhir sekali masukkan tomato dan gaul rata
tutup api dan sedia untuk di hidangkan


16 comments:

Mas said...

kak anim....
kicap campur tu resepi dari mak mas tau..
memang untuk masak masakan masa mak berniaga dulu..
mak sedara mas pun berniaga char kuewtiaw guna resepi kicap ni...
dia siap jual lagi kicap campur tu tau...
sebenarnya memang ada yang minta mas jualkan kicap campur tu..
akan dipikirkan..he3

alhamdudillah...akak sekeluarga suka..
nanti mas buat n3 resepi kicap campur tu yerk...he3

hmm..sedapnya tengok mee goreng tu..
mengeliurkan betoii...

Ayu said...

Assalam kak anim, kalau mee memang kita tak tolak walaupun dah kenayang makan benda lain..sedap namapak mee goreng basah akak ni..kicap campur mas tu akan kut tunggu recipenya..mesti sedap nikan kak..
thanks kak for the wishes untuk hasif tu ya ..

tun_telani said...

wahhhhhh.. mcm mana nk ikut resepi ni.. pasni ramai2 pakat beli kicap kak mas.. hihi.. tun suka mkn mee goreng basah.. kdg2 smp nmpk mcm mee kuah dh sbb byk sgt air ;p

Anna Qawina said...

Apakah kita ada satu jiwa yg sama? menu yg sama jugak pg td..huh..dah tinggal separuh kicap Mas bg tu kak Nim..somi suka sgt mkn mee goreng basah guna kicap ttu..nak order la Mas..hehe..

Zaliedana said...

Kak Nim,nmpak sedap mee tuh,eh tapi xnmpak basah pon,hikhik sja nak kaco kak nim..Sy pon cadang nak goreng mee mlm nanti,hehe..

ady said...

as-salam kak
npk sedap mee goreng basah tu..suka kalau mee yg basah2 macam tu...sedap3..

Kak Sam said...

Hahaha menu wajib kalau dah tak tamu makan nasi. Campak je apa yang ada pastu boleh terus makan.

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya tgk mee goreng basah nie akak... suka sgt kalu mee goreng basah gini... mmg x kan tolak.. :)

anymz said...

to mas
tak sabar2 rasanya akak nak tau camne nak buat kicap sedap ni mas.nanti namakan kicap ni kicap sedap ya mas..dah ada jenama tuuu.hehehe

anymz said...

to ayu
ya ayu,kita tunggu sama2 resepi mahal dari mas nih.jgn dia charge kita sudahlah kan?..hehe

anymz said...

to tun
itu lah pasal tun,tak jemu makan mee basah ni kan?akak pun suka..meh kita pakat2 sama tunggu resepi kicap dari mas nih..:))))

anymz said...

to anna qawina
oh anna kita serupa la kalau gitu.best kan kicap nih?akak guna sikit2 je ni ana..takmo guna sekaligus.nak jimat2 sehinggalah mas kata ada utk di jual..wakaka

anymz said...

to zaliedana
ko tak nampak ya ct..kalau tak nampak maknanya kena pakai cermin mata lah kalau gitu..kuahnya ada tu tapi dah takde.eh ayat apakah itu???hahahaha

anymz said...

to ady
mee sedap namanya kalau ada kuah banjir.hehe

anymz said...

to kak sam
tau takpe.sedap makan mi kalau takmo makan nasi kan?:))

anymz said...

to diana
betul tu diana.mee masak apa pun sedap kan?