Monday, 24 October 2011

Roti Inti Kastad

Assalamualaikum semua

Bertemu kita di pagi Isnin yang syadu...haha..syahdu le bagi akak..En Somi cuti lama.Kalau dah ada kat rumah ni en isteri tak boleh le lenggang kangkung nak curi masa bagai.Kena cepat2 siapkan menu kat dapur tu dan pastikan dapur tu sentiasa berasap.Tak dapatlah lama2 nak bermanja2 depan lappy ni kan?...

Roti ni akak buat petang semalam.Buat makan2 masa anak2 bujang nonton ragbi..Haisshh..kalau rancangan sukan yang final2 ni keluar di TV toksah haraplah anak2 pompuan dan mak anak pompuan ni nak nonton siaran lain.TV yang lagi satu sudah rosak.Bila on kan TV tu kena tunggu dekat sejam barulah keluar gambo.Harus jugak lah ni kang...kita keluar cari TV satu lagi.Eh!nanti...akak nak beli trio steamer tu dulu..haha..

Akak masih lagi menggunakan resepi roti dari rumah KakPah@Ibundo.Pernah buat dulu di SINI.
Kali ni akak tekan roti dgn acuan tat untuk memudahkan akak masukkan inti kastad..Ini kastad boleh lihat di SINI ya.Tapi kandungan gula tu sila kurangkan ya.sebab roti ni sendiri sudah rasa sedikit manis.
Kalau korang takde acuan tat dan rasa agak leceh dengan cara ini boleh saja belah doh roti dan picitkan inti kastad ke dalamnya.takde masalah di situ atau boleh saja korang jadikan kastad ni sebagai inti di dalamnya.Juga tiada masalah di situ...Pokoknya suka hati koranglah nak letak inti kastad tu di mana ya..atau kalau agak2 dah malas sangat tu,tak letak inti terus pun takpe..makan cenggitu je pun boleh.tiada masalah ..
Okay akak caucincau dulu.Mau ke Kuala mencari ikang...



Kalau buat gaya gini masukkan dalam acuan kertas roti tu memang sedap dan gebu sangat2 kejadiannnya...The Best resepi roti dari kakPah@Ibundo ni.Cubalah try..tak nyesal.

Ini akak tak letak dalam acuan kertas tu.uli2 dengan tangan dan tepekkan atas loyang.


Lihatlah rupa rotinya..memang sedap sungguh lah resepi kak pah@Ibundo ni.

Ini cara akak lubangkan roti tu.masukkan sekali acuan tat tu semasa di bakar.

12 comments:

ibundo said...

Nim, resepi ni memang akak dapek dari sifu. Sonang amek amek. Tak payah tunggu naik lopeh tu tumbuk2 buang angin.
Yang ni, lopeh uli, boleh terus bentuk. Biarkan kojap sampai naik kombang dan torus bakar. Very the easy man. Yang ponting lombut dan gobu. Anak2 memang goma.

ady said...

as-salam kak anymz
kak anymz roti tu npk gebu..sedapnye roti ni ada kastad..ada lagi tak kak ady nak rasa..

Amie said...

Assalamualaikum Kak Anim cayanggg,
sementara Kak Anim pi cari ikang di Kuala.... Amie perabehkan roti Kak Anim ye....he hehhhehh

Naz / Nadz COSK said...

Uihhh kak Nim..best ni kak Nim..Naz nak yg inti kastad dia bnyk eh.. Letak sampai meleleh ok..hehehe

tun_telani said...

wahh.. kak anim, mmg nk cepat betul nii.. resepi pun x sempat nk tepek ye.. hehe.. nnti tun gi usha kt dapur ibundo.
ps: selamat berebut tv.. hehe.. tun tiap2 malam pun berebut TV.. bila dh ada sports channel tu kan.. last2 ngan tun sekali ngadap bola. hehe

Liza said...

kak anim...anak2 liza kalau dapat roti yg ada kastad ni cnfrm xpergi mana dah...suka bebenor...hihihi

cik cek said...

Wah!...patutla bau roti..walaupun idung dok tesumbat..he he...Kak Nim..meh aa sini sekoto...den nak ghaso pulak aaa...:D

quinnie said...

gebunya roti kak anim ni..memang dah terliur masa tengok kat rumah kak pah hari tu....bila la saya nak buat...huhuhu

Anna Qawina said...

terlopong den datang tengok roti..mula2 tgk ingat akak bakar roti skali acuan tart tu & letak terus ini kan..dok pk punyala lama gakle..baru paham..hehe..

Yatie said...

gebunya roti yg akak buat ni, mmng sedapkan bila buat sendiri...makan panas2....syok abesssss....

Pavithra said...

Looks so yummy :)

Pavithra
www.dishesfrommykitchen.com

Pavithra said...

Looks so yummy :)

Pavithra
www.dishesfrommykitchen.com