Monday, 3 October 2011

TerimaKaseh pada yang mendoakan...

Assalamualaikum semua

Tak tahu bagaimana nak mula kan cerita ya.
Akak tinggalkan dulu teka teki kek bday tu ya.Kita bagi laluan pada entri yang kawan2 dok tunggu2 (ada ke yang menunggu tu).

Kisah bagaimana akak boleh melandingkan diri di katil hospital selama 3 hari 2 malam.cewah macam pakej percutian ke pulau peranginan pulak kan?.

Asal mulanya pada hari Ahad 25/9/11 minggu lepas akak di serang sakit bahagian belakang kepala.sakit yang amat tinggi sampai akak terasa nak muntah.sakit ya, bukan pening.sakit yang menyebabkan telinga kiri akak rasa kebas.
Memandangkan akak ni jenis yang ehem..ehem..boleh tahan sakit, akak cuba jugak lah bertahan.memikirkan ini mungkin tekanan sebab cuaca dan sebagainya..

Hari isnin akak masih lagi cuba bertahan..sakitnya pulak bukan dalam keadaan berterusan.sekejap elok,sekejap sakit di selang selikan dengan pening kepala sekali sekala.Sehinggalah tiba hari Rabu pagi bila akak duduk2 tiba2 akak terasa2 bahagian pipi kiri akak tertarik ke telinga menandakan yang mulut akak sudah mulai herot.
Tapi bila akak tepuk2 pipi,masih lagi terasa sakitnya dan bila akak lihat cermin, muka masih lagi seperti biasa.
Mungkin ini hanya perasaan sehinggalah telefon akak tiba2 berdering..sepupu akak menelefon bertanya khabar..Aduuuuuuh!..sepupu akak dok pok pek pok pek memarahi akak kerana suka betangguh bila tiba bab2 berkenaan hospital.
Sebaik saja di marahi sepupu, akak pun terus menelefon en suami yang berada di Muar ketika itu.Pakcik tu sedang menghadiri mesyuarat dan tidak dapat balik dengan segera.kalau balik pun mungkin akan memakan masa tapi Allah tu maha kaya,abang sulung akak entah angin ribut apa yang melanda tiba2 muncul depan pintu rumah akak menyerahkan dirinya untuk menghantar akak ke hospital.
Akak memang pernah mempunyai rekod di hospital swasta KPJ,seremban sebelum ini, maka mudah lah akak berurusan di sana.Sampai aje di hospital adik perempuan akak sudah sedia menunggu (alangkah bertuahnya badan,ramai gak yang sayang).
Akak terus mendaftarkan diri dengan Dr pakar saraf (Dr akak sebelum ini)..periksa bp dan sebagainya dan sah2 lah bp akak naik mendadak..salah satu sebabnya klinik DR berada di tingkat 1,akak naik guna tangga tak guna lif.
Sambil menunggu Dr, sakit kepala yang tadi reda tiba2 menyerang semula.pada kiraan akak bila bp naik 180/100 tak ada lah tinggi sangat sebab bp2 akak sebelum2 ini pernah lebih tinggi dari itu..tapi ya lah bila rekod kita sebelum ini tak pernah nya elok Dr pun terpaksa menahan akak sebab risiko akak untuk di serang strok sekali lagi tu lebih tinggi,Dr cuma nak pantau sebab mudah kalau akak tinggal di dalam ward.dah dok dalam ward tu kena lah buat ct scan,EEg dan sebagainya untuk menyelidik punca kenapa kepala akak sakit..
Akhirnya bila keputusan berada di dalam tangan Dr rupa2nya kesan strok lama di bahagian kanan kepala akak masih lagi berfungsi maknanya akak masih lagi berada dalam kawalan dan pemantauan baik dari segi makanan mau pun ubat2 an..lecehnya akak rasa.badan sihat tapi sebenarnya sakit.rasa sakit tapi sebenarnya sihat..susah nak tafsirkan dengan kata-kata.



macam tiap2 tahun pulak dah kena jenguk ke sini
Akak ada rekod juga di hospital seremban nun..



Ya,Itu nama Dr akak.

hah!saksikanlah tangan dobot akak tu ya..
Ini lah benda yang paling akak tak suka.bila benda alah ni ada kat tangan,nak ke bilik kecik tu susah betul di rasakan..rasa cam jarum je berada dalam tangan pada hal cuma wayar halus je yang dok di situ..
Ada sesetengah ubat2an di cucuk menerusi wayar halus tu.senang kerja sekarang ni kan?



17 comments:

Mas said...

kak anim...
gitu yerk ceritanya..baru mas faham sebetulnya..
akak kene jaga kesihatan sebaiknya....
jaga betul2 pemakanan tu yerk...yg tak boleh..jngn makan....
makan ubat yang diberikan doktor....
mas sentiasa doakan kesihatan kak anim lebih baik dan sihat...

izahdaut said...

uisshh... serem mendengar kat bab herot2 pipi tu. tak mo tak mo. akk kna jaga kesihatan.. jga itu jga ini .. semua jga2 yee..

bab cucuk kt tangn tu pun, saya tengok je pun seram jugak. tringt masa duk spital dulu, tah mna salah tempt cucuk tu bengkak menggelembung 1 tangan. 2 minggu baru surut.. grr tak suke..

harap kak nim jgn ler ditahan sakit2 tu.. klu sakit nk beranak tu, dah terberanak dah tu klu duk tahan2. eh ada kaitan ke.. kikiki.. bukn ler jumpe doc terus boleh baik, cume kite nak dipantau tu la kan. klu abg tapa tu doc, boleh la kak nim tahan sakit smpai 2,3 hari tak yah jumpa doc kan. dah la abg tapa jauh dimuor.aisehh kak nim, mujur ada abg ye.. semuanya Allah punya kerja kan..

dan saya senantiasa mendoakan akak selalu sihat sihat aje. selalu dikelilingi dengan org2 yang sayang2 akak, yang mengingti akak dan yg selalu doa doakan untuk akak.insyaAllah..amin.

eh apsal lompat2 lak pasal kek tu, sah betul saya teka kek carrot ni, saja la tu tak nak ngaku..

saja tulis lagi panjang dari si mas. hahaha.. dengki tetibe mas tulis panjang2.

v


v


v


v

tak pe kan tulis panjang2. bukannyer kena bayor pun kan kan kak nim kan.

dah makan ubat belum? jgn tahan2 lak ye..

kaklong said...

kito ni orang pompuan kalau sakit,buleh tahan..tahan lagi..maleh nak bising2..tapi tu lah,klu diikut an lain lak jadi ea kang..
apo2 pun kak...jago kesihatn,rerajin makan ubek yoooo..!!

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikuk Kak NIM - bila kita baca kisah2 kawan sakit kita pun rasa x senang hati..mesti nak tahu pekembangan walau kita jauh dimata.... maklum le kekawan pun pun kita buat mcm saudara juga...akk jga pemakanan tau..jgn buat kerja lasak2...buat mana yg temampu..nanti bila dah penat, letih mcm2 yg dtg pula....

Akk kalau sakit jgn2 tahan2 tau..kalau dah ada rekot cam ni terus segera kehospital...sy pun pernah melalui sakit yg duduk dlm wad mmg serik di buatnya..cuma skrg bejaga2 lah...betul kata akk npk mcm sihat tp ada sakit...

Saya doakan utk akk semua yg terbaik InsyaAllah...janlupa cubat kena mkn...

Ummi said...

Salam sejahtera Anim...alahaaiii kesiannya Ummi dgr...sayu pun ada bila tau yg Anim lalui sejarah kesihatan mcm tu... Ummi harap Anim akan terus sihat dan banyak2kan rehat la Anim yea...jgn dipaksa sgt diri dgn apa yg kita x mampu nak layan segala... Safety n healthy first ok!! Kita cayang Anim....huhuu

Mas said...

PIAT



v



v




v



TELINGA



V


V



V



IJAH......



V





V


PEPAGI KAU DENGKI NGAN AKU....HUHHHH




V





V



SAH2 TAK PUAS HATI LAGI PASAL MEE GORENG SOTONG TU....HE3



telinga ijahh..pepagi kau dengki ngan aku....

quinnie said...

salam kak anim..moga akak cepat sihat..saya memang takut dengar kisah penyakit2 org nih...sebab takut kena duk kat spital...huhuhu

noorsafone said...

Salam Anim...banyakkan berehat,semoga cepat sembuh ya Anim...

Ida,Japan said...

slm k/anim...baru sempat jenguk2 sini..semoga lekas sembuh dan kembali b'blogging spt biasa ye kak..take care tau..mekasih sbb singgah ke blog ida smlm..dan mekasih dia atas ucapan yg diberikan

ruggedmom said...

takziah kak.

Sgt tak seronok ddk spita walaupun kelas vvip

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

semoga kak anymz cepat sihat ye... jangan culas2 makan ubat tau kak....

saya dlm bulan lepas aje 3 hari MC kak.. tapi bukan berturut2 hari la.. 3 hari yg berlainan sebab sakit pun lain2 jugak.. haii.. memang pecah rekod bulan september 3 hari MC... selalu sy memang jarang MC... setahun paling byk pun 2 hari MC... sakit sikit2 memang tahankan aje... agaknya sbb umur pun dah bertambah agaknya.. ketahanan badan melawan penyakit pun semakin berkurang.. hai... sabor jelah.. hehe..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak anim cayang...
macam tu rupanya kisahnya.. baru diana tau yg akak perna kena strok... InsyaAllah semuanya terkawal yer akak.. Jaga kesihatan tau akak.. bykkn rehat... n jaga pemakanan.. senaman ringan perlu buat gak akak.. sbb mama diana perna gak kena tp bhgn muka n mulut.. skg dah ok dah cuma kena jaga semua tu..InsyaAllah..
Diana doakan moga akak sentiasa sihat sejahtera hendaknya... sembuh dan d hindari dari segala penyakit.. Amin..

Kak Rose said...

Salam Anim, Alhamdullilah semuanya dah berlalu.... sekarang kena lebih jaga kesihatan dari semua segi la kan... jgn lupa makan ubat ya dan rehat banyak2...

Cheq Sue said...

sekarang ni semua orang kena beringat...banyak sgt penyakit segera... kak anim kena jaga diri tau,semoga sihat2 sokmo

anymz said...

to mas
ya terimakaseh mas
hamboi nasihat tu mengalahkan misi ya mas ya..kihkih
insyaAllah buat masa ni memang akak kuat berpantang..biasa la kalau nak rasa tu cubit2an jugak lah kan..

anymz said...

to izahdaut
jaga lah ni ijah oi..

haisshh..kalo lah kena bayar memang akak mintak bayor la.sikit punya panjang komen ko tu jah..sampai ambik masa utk scroll down tu.akak dok kira2 kan ada gak 10 min.tu baru bak scroll down tu belum bab baca2 lagi..hahaha

anymz said...

to kaklong
boto tu kaklong.kito ni kalau boleh mmg tak nak menyusahkan laki kito tu kan?..kalau takat sakit sano sini sinun tu tahan yo lah kan?