Saturday, 8 October 2011

Cucur Kelapa

Assalamualaikum semua

Tak tau nak buat apa sebagai sarapan atau minum petang ya..
Apa kata kita buat cucur kelapa pulak.Takde kelapa?..takpe2 boleh aje guna kelapa yang di parut kat kedai tu tapi rasa dia tak ngam langsung lah ya..
Apa2 pun cucur kelapa ni akak buat setelah akak dok betapa lama kat rumah CMG pagi semalam..tak tahan jiwa tgk cucur kelapa kat rumah mat tu tau.macam terasa2 je kat anak tekak nih.
Kebetulan budak yang mesin rumput kat rumah akak ni semalam pandai panjat pokok kelapa dan kebetulan juga kelapa muda sedang berbuah lebat,akak pun apa lagi minta tolong lah dengan mamat tu..Nyesal pulak suruh dia ambik 3 biji je..
Kalau ambik lebih boleh buat inti kueh koci atau sewaktu dengannya kan?..takpe pertengahan bulan ni dia dtg lagi.nak suh ambik 5 biji.nak buat inti kueh koci lah..kekeke...sape mau angkat kaki....hahaha




Cucur Kelapa
by
anymz mykitchen
Sumber:CMG

Bahan2

350 gm kelapa parut putih,guna kelapa kulit basah
400 gm tepung gandum
1 camca teh baking powder
Garam secukup rasa (kasi lemak2 sudah memadai)
1 1/2-2 cawan air (yang ini agak2 lah yea)
Sambal tumis atau sos kegemaran sebagai pencicah



cucur kelapa memang best makan dgn sambal tumis



Cara

Satukan bahan2 di atas kecuali air dan sambal/pencicah.Kacau rata dan tuang air sedikit demi sedikit sambil di gaul hingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau pekat.Rehatkan sekejap.
Panaskan minyak untuk menggoreng,sudukan 3/4 camca besar ke dalam minyak panas.Buat 10-12 biji bergantung pada saiz kuali anda guna.Goreng hingga kuning keemasan menggunakan api sederhana.Angkat,toskan dan letak atas beberapa helai paper towel.Buat hingga siap.
Hidangkan bersama sambal atau sos kegemaran samada untuk sarapan atau minum petang.


9 comments:

izahdaut said...

Ni menu nostalgia nii.. Mak slalu buat. Kt kg senang nk dpt klapa, keliling rumah ada pokoknya. Siap saya pun hmpir kojol nyaris ditimpa buah klapa. Kikiki..

K nim cicah ngn kuah tauhu sumbt tu ngam jugak ni kan kan kan

Acik Erna said...

anim..buek lempeng pun sodap..nanti kalau turunkan kelapo nak buek inti lobeh kan sikit yo..dah lamo akak tak buek inti..kelapo tak do..

HomeKreation said...

Good morning KakAnim... lapo pepagi carik makan nampak lak ni kat sini. Tak pernah tau lak kelapa boleh buat cucur... pokok kelapa Along kat luar tu rendah jer, tak pyh panjat2 tapi tak sempat nak tua dah kena kebas. Emmm... takda harapan ler nampak nya nak merasa...

Hanim said...

tengok menu nih teringat kg...slalu wat lempeng jer cicah kuah kari mmm sluuurp meleleh dah air liur nih hehehe.

Mas said...

kak anim...
nak sepinggan..
ngan kopi segelas..he3

Yatie said...

pepagi tngk cucur kelapa ni rasa laporlah pulak...teringat dulu2 mak selalu buat lempeng atau cucur kelapa ni...mmng sedap makan yg hangat2...maunya tak berenti nak mengunyah jek...terasa lemak2nya...

Cheq Sue said...

aduhhh...lama nya tak makan ni, kalau dapat kelapa yang muda lagi tu sedapnya buat... kena tunggu balik kg dulu la baru blh dapat ni kak nim

Zaliedana said...

Kak Nim,cicah sambal bilis mmg lah ngan kan..SODAP NIH..

tun_telani said...

kak anim, kalau lempeng kelapa tu tun penah makan, tp cucur kelapa xpernah try lagi.. mcm sedap je.. tp tun duk sini, kelapa kering je laa yg ada.. sedih, sedih..