Friday, 7 October 2011

Sup Tulang+Sup Ekor=Tukor

Assalamualaikum semua

Dan selamat Pagi buat teman2 tersayang sekelian...
Waktu akak ke Pasar Tani semalam akak plan nak beli daging sebenarnya sebab teringin sangat nak buat rendang limpa + daging.Sekali akak terpandang ekor..terus teringatkan along dan bangah yang suka sangat2 makan sup ekor..memang besar ekor yang akak dapat sekali ni..haiipppppp jangan nak kembang2 tekak bila dengar ekor tu ya sebab suatu ketika dulu akak pun macam korang jugak siap buat muka geli2 lagi...eeeeeee...ekor..camne nak makan tuuuuuu tapi bila dah terkena kat batang hidung sendiri (makan kat rumah sape ntah),terus akak jatuh cinta..kita kena pandai sebenarnya..kena dengan gaya masak dan ramuan2nya..
Alhamdulillah resepi akak ni memang menjadi kesukaan anak2 dan tetamu2 yang datang berkunjung..Tak gitu IjahDaut???..

Akak bagi resepi ni mengikut sukatan tulang yang akak beli semalam ya..
Walau korang rasa banyak tapi kat rumah ni memang selalu layan tulang lembu..Dun wori lah ya,akak tak makan pun cuma akak cubit sedikit je utk merasa.


Sup Tulang
by
anymz mykitchen
Resepi:anymz

Bahan2

2 1/2 kg tulang/ekor
2 batang serai-di titik
8 ulas bawangg kecil-hiris*
5 ulas bawang putih-hiris*
sedikit halia-hiris mancis*
daun limau purut secukupnya kurang lebih 5 helai
daun sup secukupnya
daun ketumbar secukupnya
2 kiub pati ikan bilis
2 sudu besar lada hitam-tumbuk kasar
cili padi hiris ikut suka banyak mana
1 biji limau nipis-ambil jusnya
Rempah penumis 4 sekawan RM1.-bunga lawang,kulit kayu manis,buah pelaga,bunga cengkih
Air secukupnya


Cara

Bersihkan tulang sebaik2nya dan masukkan ke dalam periuk
Masukkan air secukupnya hingga paras menutupi daging/tulang
Masukkan serai
Masukkan 2 helai daun limau purut
Masukkan 3 tangkai daun ketumbar-patah2kan dulu
Masukkan 3 helai daun sup-patah2kan dulu
Jerang tulang sehingga empuk
Tambah air jika nampak air berkurangan dan daging masih belum empuk
Masukkan garam dan kiub
Didalam kuali yang lain tumis bahan2 yang dihiris dan rempah 4 sekawan hingga bewarna keperang2an dengan menggunakan minyak yang sedikit.
Curahkan bawang2 dan halia yang di tumis ke dalam periuk berisi sup tulang dengan minyak2nya sekali.Kalau daging banyak lemak tak perlu curah minyak memadai hanya ambil bawang goreng saja.
Masukkan lada hitam yang di tumbuk kasar
Biar mendidih hingga daging tulang atau ekor empuk
Rasakan garam
Bila hendak di hidangkan jangan lupa perah limau nipis dan taburkan cili padi hiris.

Cuba lah.pasti tidak menyesal.InsyaAllah.....


Perahan jus limau nipis boleh menghilangkan rasa muak atau jemu

14 comments:

Yati said...

Suka sup tulang. Tapi masa raya haji je rasa. Sebab bapak selalu bawa balik tulang banyak. Sedapnya tengok gambar tu, kak Anim. :)

Amie said...

Kak Anim..... Amie belum sempat masukkan n3 sup tulang lagi... kelmarin petang Amie buat... sedapnya!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anymz... akak sihat dah ker?

sy dulu pun mcm tak berani nak mkn ekor ni.. padahal.. takde beza pun ngan daging lembu tu.. tu yg bila dah try sekali merasa sekali dulu terus terpikat. tp kat sini susah sikit nak dptkan ekor. nasib2 jer ada.. yelah.. dlm seekor lembu... bahagian ekor tu ceconet jer.. kalau sorang dua beli dah habis.. tu yg kat pasar pun cepat je abis.. hehehe.. mmg best tgk sup yg akak masak ni... sy suka sup yg terasa msm2 gitu..

tun_telani said...

kak anim.. tun bukan setakat ekor, daging lembu pun x makan.. hihi.. mmg tun xleh tahan laa bau hamis daging.. kalau hasben tun tiba2 nk mkn daging, mmg saboo je la menahan bau daging tu time nk masak.. kalau makan daging kan, siap blh pening2 kepala lagi. hihi.. ngade2 kan tun nih..

ibundo said...

nak semangkuk godang...
nim, sup tukor ni lebih baik bunyi e drpdo sup buntut sapi kehkeh...

Mas said...

kak anim...
mas suka sup tulang ngan ekor...
sedapppp tu..

satu lagi..kalau tapak kaki lembu dibuat sup....
perhhhhhhh...sedapppppp

FairyLilly said...

hehhee lawaklah nama sup kak anim nih. Saya setakat nih memang tak pernah makan sup ekor nih, coz saya terbayang2 ekor yang melibas-libas hehehe..Tapi bila tengok gambar nih, macam tulang je lah kan. Insya allah bila dah ada 'kekuatan' eden torai hehehee....

Kak Sam said...

Kak, saya pun tak pandai makan ekor ni. Teringin gak rasanya tapi takut termakan yang tak ok plak nanti.
Psstttt bila trikh nak ke sini tu. Bagitau awal2 yea kak.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sedapnya tgk sup tu akak.... hirup kuahnya panas2 nie... wah sedap2!!

Nazrah said...

ada sambal kicap ngan cili api..fuhhh lagi best...

izahdaut said...

kak anim.. cer tengok kat emel..ada tak komen saya keluar.. napa ek.. dah 3,4 entry kalau komen sik tak keluar je...

ee nyampah ler gini

Chah said...

Sambil kira titis2 hujan kat luar umah, sambil hirup sup ni...tak yah kiralah berapa kalorinya kan...mabeles!!

Deliah's Deli said...

kak, nak tukor,nak pavlova, nak laksa, kek pandan..bun pun ada..nak2!! lagi apa eh..:)) uish,banyknyer yg sedap2 ni sy tertinggal..

wahida said...

sup tulang dan sup ekor feveret kami laki bini...dulu tak suka mkn sup ekor, sejak preknen kan anak sulung,mengidam terus pandai mkn sampai sekarang..hehe..


salam kenal, terus follow sini...