Wednesday, 19 October 2011

Talam Ubi Keledek 11

Assalamualaikum semua

Alhamdulillah kita bertemu di petang Rabu yang agak indah ini..Agak indah?..Ya tempat akak baru saja reda dari hujan dan sudah tentu cuaca agak lembab dan sejuk di sini..Sepatutnya sejuk2 begini makan lah benda yang panas2 kan?Nak buat macam mana dah dari semalam plan nak buat talam keledek ni.Memang sudah tidak dapat di elakkan lagi..

Keledek akak ni bewarna oren.Pemberian dari adik akak yang berkunjung ke Cameron Highland baru2 ni..Akak tak tau nak buat apa dgn keledek oren.Nak google resepi pun terasa agak malas malah memang malas sangat2 sekarang ni,jadi,akak ambik je lah resepi yang sedia ada dlm dapur akak ni aje.
Pernah post resepi ni kat SINI dulu kali ni akak keluarkan semula.Dah lama juga tak menalam ni kan?..Teringin gak nak buat karipap versi Tun Telani tu tetapi belum ada kesempatan lagi.Lagi pun rasa2nya akak belum pernah lagi post resepi berkaitan karipap dan sebagainya..Takpe lain kali kita buat ya..
Hari ni kita layan dulu talam keledek yang sudah tentu lemak lagi berkrim...
Haiippp...agak2 kalau mek Ampang banyak songeh tu kan,senang sumbat je dgn talam ni kan?..



Talam Ubi Keledek11
by
source:majalah saji



bahan2 untuk lapisan bawah

300gm keledek merah - kali ni akak guna keledek oren
75 gm tepung beras
75 gm tepung ubi
150 gm santan - akak guna santan kotak + 150 gm air
250 gm gula pasir - akak guna 200 gm
1 sudu kecil garam
1/2 st esen vanila-akak tak letak,
akak letak sedikit pewarna oren

bahan2 untuk lapisan atas

100 gm tepung ubi
200 gm santan pekat + 200 gm air

2 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam


cara

untuk lapisan bawah

Bancuh tepung beras dan tepung ubi dgn campuran santan hingga sebati.kemudian tapis.
Akak blend semua bahan termasuk keledek.
Kemudian masukan ke dalam periuk dan kacau di atas api sederhana hingga pekat.
Tuangkan ke dalam loyang.boleh juga gunakan acuan kecil hingga paras separuh sahaja dan kukus selama 7 min.
Jgn lupa sapu acuan dgn sedikit minyak dahulu

Untuk lapisan atas

Akak blend juga semua bahan dan masukan ke dalam periuk dan kacau atas api hingga pekat dan tuang ke atas adunan keledek tadi dan kukus semula selama 10 min.bila dah masak sejukan dulu baru di potong ataupun keluarkan dari acuan.

16 comments:

Zaliedana said...

Kak Nim oi,comeynyer talam keledek,sedap eks,xpernah mkn pon talam keledek,jakun toi kan..Minta yg akaknyer cikit blh x,mls betoi nak msk utk minum ptg rini,ujan renyai2 kat sini,satgi en sazali blk,goreng karipap yg wat ritu dah la,huhu..Mls toi bini dia kan..

Nazrah said...

ye la..dah lama tak menalam..sekali sekala wat sedap gak...

Sari Yusa Ibrahim said...

Kak Nim, org kalu dah pandai menalam, takdenya dia nak google2 kan, selak jer rsepi lain, modified sini sikit, sana sikit, terus jadi..Kalu sy alamat tunggu talam jadi sampailah ke malam.. hehe

HaSue said...

comel laa kak nim nih..mcm kuih talamnya gak.. eh!terbalik2

mmg dah lama x menalam..zaman jepun dulu jer kot..tp tu nenek moyang sy laa kak nim..

mek ampang tu sumbatkn aje tisu dapo kalo byk songeh..eh bukan dier ke yg buat kuih talam melekat aritu? *agak2 dia baca x komen nih kak nim?kaver sikit..kaver..

sedap je ngate org..sndiri pun lom tau melekat ke idak kan..tah2 kompom x mkn dalam talam(bekas) sebab xleh nk potong.ahahak..

tun_telani said...

wah.. talam kaler oren ^^ tun xpenah menalam.. nk tumpang makan je laa...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..wahh cantik betul kaler dia..rajinnya akak menalam dalam bekas kecik2 macam tu...Tapi comellll

zarin said...

chomel jek kuih talam tu dok dlm bekas kecik kecik tu...satu kali suap je kan!

Lieya said...

Lamanya tak makan talam keledek..aduhaiii sedapnyeeee

kasihredha said...

kak sekali ngap je ni kak...comey je
colour pun menarik

Mak Qis said...

ala kak anim neh ...menggoda ngan talam keledek la plak...

masuk list neh..tq kak anim..

Yatie said...

alahai comenyaaaaaa talam keledek akak ni...cantik sangat, keledek ada gak kat dapur tu...rasa2nya ada kerajinan tak ya nak menalam arini..hehehehe..aishhhhh terguda I tawwwww....nak wat gaklah, ntah bilalah agaknya..ngeeee..

Nieza said...

wahhh kak anim, menarik talam keledek ni...kreatif tul la..kalau sedap boleh cuba ni..:)

izahdaut said...

Oittt oitt sapa ngumpat tu. Maklom la saya bertapa jap, ada je nyebut2 kan. Baling mek mukah ngan kete mainan muaz yg tak de tayar dah ni. Huhh..

Kak nim mmg teror buat kuih lompang kledek ni. Ikiki lompang kan kan kan.. Jgn kabo talam, sian kuih tu nangess diorg kak nim panggil dia kuih talam. Mcm saya la, saya izah tapi kak nim panggil rozita che wan lak. Mana leh cam tukan. Hahhaahaa

Amie said...

assalamualaikum Kak Anim,
boleh tak Amie tapau 2 ketul... nak minum dengan secawan teh....

cik cek said...

Kak nim...nak rasa seketul...sedapnya...:D

Mas said...

kak anim.....
comeiiiii la talam tu..he3
sambil hulur tapeware...