Thursday 6 May 2010

masak lemak siput sedut

Hari ni gi pasar tani dgn anak bujang 2 orang.saya suka gi pasar tani cuma satu je,sbb dpt cari ulam2an.semua lauk2 kg yg saya nak masak semua ada.suka,suka betul hati saya.hari ni anak bujang yg sulong teringin makan siput.beli le 1 paket.sampai aje rumah,buang ekor siput dgn gunting,buang lebih sikit sbb nnt senang nak sedut.cuci bersih2 sbb byk lumpur.ambik masa yg lama gak nak cuci nih.




masak lemak siput



bahan2

1 paket siput.-buang hujungnya.
santan dari 2 biji kelapa atau rm3
cili api segenggam di blender
serai 1 batang di titik
2 ulas bwg kecil
1 asam keping
2 sk kunyit serbuk atau 2 ulas kunyit hidup di blend bersama cili api
2 biji ubi keledek atau 3 tangkai btg keladi


cara2
mula2 masukn keledek bersama cili api,bwg,serai garam,asam keping dan santan.
kacau hingga mendidih jgan sampai pecah myk.rasakan asam garamnya.
dah mendidih dan masak kuah ,masuk siput.
kacau hingga mendidih sekali lg.

*setengah org suka masak dgn keladi,saya tak berapa suka.ada jugak yg masukn daun kunyit.saya tak letak.anak2 tak suka bau daun tu.

2 comments:

Mama's blog said...

saya tak pandai makan siput nih ... tgk org mkn cam sedap ...

anymz said...

mekaseh singgah..senang je makan ni.sedut2 jerk hehe