Monday 6 June 2011

Rezeki lagi......??

Assalamualaikum

Akak dapat rezeki lagi..kalau bukan duit pun tapi kalau benda tu dapat menyenangkan kita boleh juga di panggil rezeki jugak kan?
Ingat kan?? entri sebelum ni akak ada bagi tau yang adik nak balik tidur baring di rumah akak,dia bawak balik kesemua kenam2 anak2nya bersama dua org pembantu + pembantu yang tak bertuan balik ke rumah akak.Agak sibuk jugak lah keadaan akak hujung minggu tu hari.Penat yang melelahkan tapi gembira bukan kepalang.Bukan selalu dapat gader2 dgn adik yang sorang ni.walau dia tinggal yag paling hampir dgn akak tapi dek kesibukan dia sebagai seorang ahli perniagaan kami jarang2 dapat gader adik beradik bersama anak2nya.
Bila akak kata dia bawak balik pembantu yg tidak bertuan,maknanya sekali lagi akak dapat pembantu rumah free.
Huh!pembantu yang ini pulak memang Islam,rajin solat dan rajin mengaji tetapi banyak cekadak.Takmo masak dan takmo jaga baby.Akak namakan pembantu ni sebagai minah lah ya.majikan lamanya telah menghantar minah ke rumah adik akak untuk di brainwash.Dan adik akak pulak tak larat nak buat apa terus di hantar ke rumah dan lepaskan tanggungjawap itu ke bahu akak pula..
Adeh!...kita ni bukannya pandai nak brainwash orang tapi akak faham maksud adik..Dia tau akan kebiasaan akak yang berkemas dan menghias rumah sebelum masuk bulan ramadhan...dan hari ini bermulalah episod baru minah tinggal di rumah akak sehingga di beritahu kelak bila dia akan bertuankan tuan yang baru...
Dan hari ini akak kena buat kerahan tenaga dan mengajar dia erti kehidupan yang sebenarnya.Merantau jauh2 dari negeri sendiri sepatutnya dia sedar akan amanah dan tanggungjawap yang di serahkan..sukar untuk mencari rezeki sesukar kedua ibubapanya melepas seorang gadis merantau nun jauh ke negeri orang.Sepatutnya dia mengharagi kesemua itu..

Tugas pertama akak suruh dia lap tingkap dan cermin.kerja mudah je.
TAPI
.......................................................



Pagi2 dia dah buat muka palat depan akak..nyampah betul aku ngadap muka masam sebaik masuk dapur..macam lah kita hingin sangat dia tinggal dengan kita.



kalau dia baby cenggini ada jugaklah boleh di ampunkan..
eeeeeeeeeeee...gerrrrrrrram
Suruh adik ambik balik dan hantar dia balik ke negerinya.

7 comments:

K.Nor said...

berkerut kening bb tu.. tp still cun.. kalau k.nim berkerut camtu agak2 cun tak? ke overcun hehehe

Mas said...

kikiki..kelakar nengok baby tu....
akak...akak buat serius sikit ngan bibik tu....

hazila said...

Macam macam kerenah maid ni kan....

HomeKreation said...

Salam KakAnim. Selalu nya Along duduk2 sembang dulu sebelum kasi tugas pertama. Tengok reaksi dia camna, kalau betul2 nak kerja diaorang dengar cakap. Kalau takmau kerja, terus jer hanto balik, senang takda sakit2 hati. So far, alhamdulillah takda yg berani nak buat muka corot2 sebab tu mmg syarat no.1 tak boleh tarik muka masam... Bukan senang nak handle minah2 ni kena pandai psikologi & banyak bersabar. Lagi satu jangan set standard tinggi2 sangat nanti dua2 majikan & minah tak happy... hehehe saja nak share sikit...

dZana said...

huishhh.. tahniah utk along diplomasi sgt tinggi.. kalau saya.. temperature terus highhhhh... hihihi.. baca kak anim punya N3 pun dah high.. klau mgadap tak tau la camna eh... kene tuntut ilmu dgn along ni,,

CT Delima said...

As'salam kak anim

alahai..manusia ni kan bermacam2 kak, ada yg rajin ada yang malas ada yang suka mengutuk belakang kita dan ada juga yang betul2 rajin. Tapi kalau macam tu perangai dia... emm..anto jer balik, sonang citer...hihihi.

Ummi said...

Anim...waaah dpt PA baru eh...banyak cikadak tolak gaji dia...buat lg, terus tolak masung tongkang la hantar balik negeri..hahahahaha